Friday, April 20, 2012

Kelas Talaqqi

Ustazah Dzuredah menelefon saya pada suatu petang. Katanya ada seorang wanita ingin belajar mengaji Al Qur'an. "Kak Dzu tak ada masa nak ajar dia. Jadual sudah penuh. Boleh awak tolong Kak Dzu?" Saya menjawab secara spontan, "Boleh, insyaallah. Saya ada masa lapang pada hari Khamis sebelah pagi." Kak Dzu mengucap syukur dan meminta izin untuk memberikan nombor handset saya kepada wanita tersebut.

Sejurus kemudian seorang wanita bernama Roslina menelefon saya. Dia memanggil saya 'ustazah'. Dengan perasaan tersipu-sipu saya beritahu dia keadaan sebenar. Bahawa saya bukanlah seorang 'ustazah' dan saya tiada tauliah rasmi daripada Jabatan Agama Islam untuk mengajar Al Qur'an. Saya hanya berkongsi sedikit ilmu yang saya ada.

Saya memberi tuition secara percuma kepada sesiapa yang ingin belajar Al Qur'an pada setiap hari Khamis mulai jam 9:00 hingga 12:00 tengahari. Guru Al Qur'an saya yang memberi galakan supaya saya mula mengajar orang mengaji. Saya mengikut nasihatnya setelah saya rasa bersedia untuk melakukannya.

"Saya sudah boleh membaca Al Qur'an tetapi tajwid saya sedikit lintang pukang," kata Roslina. Saya kirimkan alamat rumah saya kepadanya melalui sms dan bersetuju memulakan kelas untuknya pada minggu berikutnya. Pada hari dijanjikan, beliau menelefon saya lebih kurang setengah jam selepas Sapura pulang. Sapura adalah murid saya yang pertama sejak saya memulakan kelas tuition mengaji lebih kurang 2 bulan lalu.

Sedang saya memberi arahan kepada Roslina tentang jalan masuk ke rumah saya, tiba-tiba sebuah BMW warna putih yang besar berkilat muncul di halaman rumah. Seorang wanita tinggi lampai keluar dan saya mempersilakan dia masuk. Setelah berkenalan ala-kadar, kelas pun dimulakan. Saya meminta dia membaca Al Fatiha dan muka surat pertama surah Al Baqarah. Memang benar dia sudah lancar mengaji tetapi masih perlukan bimbingan dari segi tajwid.

Kami berbincang tentang teknik belajar yang dia selesa dan saya tunjukkan contoh kaedah Mama Dee yang diguna pakai oleh Ustazah saya. Dia bersetuju mencubanya. Tanpa sedar saya meminta dia membaca latihan latih-tubi itu secara bertubi-tubi. Makin lama semakin laju. Tiba-tiba Roslina tersedak. Dia berdehem beberapa kali. "Awak nak air? Nanti sekejap ya, saya pergi ambil." Tanpa berlengah saya terus ke dapur dan membawa sebiji gelas dan sebotol air mineral.

Roslina meneguk air yang saya bawakan itu seperti orang kehausan yang teramat sangat. Saya memerhatikan dia minum dengan rasa bersalah. "Mencungap saya, kak," kata Roslina sambil menarik nafas. Saya memohon maaf berkali-kali sebab terlalu bersemangat mengajar sehingga anak murid baru saya itu hampir sesak nafas.

Hati saya berbisik, "Aduhai, apa yang sudah aku perbuat kepada dia?" Saya memandang Roslina dengan rasa kasihan sambil memarahi diri saya sendiri, "Tak senonohlah aku ni." Saya kesal dengan perbuatan saya tapi ia bukan disengajakan. Saya teruja dan telah ter'over'. "Maafkan saya, Roslina. Lain kali kalau awak rasa saya ini laju sangat, beritahulah saya supaya berhenti. Saya tak perasan tadi."

Kami sudahi sesi pembelajaran pada hari itu dengan berbual tentang diri masing-masing. Roslina itu rupa-rupanya adalah tuan punya syarikat Puteri Alya. Suaranya selalu saya dengar di radio IKIM iaitu ketika mempromosi produk-produk keluarannya. Tak sangka pula tauke besar itu yang menjadi mangsa deraan saya!

Hati saya rasa sebal setelah Roslina pulang. Saya kesal kerana teknik saya mengajar dia mungkin boleh mengakibatkan dia serik untuk datang belajar lagi. Mungkin itulah kali pertama dan terakhir dia datang. Saya berdoa kepada Allah memohon pertolongannya supaya memudahkan urusan saya dalam proses mengajar orang mengaji Al Qur'an. Saya sedar saya tiada pengalaman menjadi guru dan sedang mencuba beberapa teknik mengajar yang saya rasa sesuai untuk menyampaikan ilmu tajwid.

Saya mohon kepada Allah supaya diberikan saya petunjuk. Saya ingin membantu orang lain yang belum pandai membaca Al Qur'an supaya dapat membacanya dengan baik. Nikmat boleh membaca Al Qur'an ini sangat besar dan ramai orang ingin membacanya, cuma mereka tidak faham tajwid dan malu hendak belajar, terutama orang dewasa. Saya berhasrat membantu kalangan orang-orang seperti itu tapi saya belum berpengalaman menjadi guru.

Pada hujng minggu itu, saya menghadiri seminar Al Qur'an di Masjid Al Azim. Seorang penceramah mengesyorkan sebuah buku bimbingan Al Qur'an bertajuk Talaqqi tulisan Surur Shihabuddin An Nadwi. Buku itu ada dijual di luar auditorium dan saya membeli sebanyak 4 naskah. Dalam hati saya, saya berniat untuk menghadiahkan buku-buku itu kepada Sapura dan Roslina. Itu pun jika Roslina datang mengaji lagi jika dia belum serik.

Hari Khamis minggu berikutnya hujan turun dengan lebat sejak awal pagi. Saya bersedia menunggu kedatangan Sapura dan Roslina tapi detik hati saya berkata mungkin mereka tidak datang sebab hujan. Bagaimana pun sangkaan saya meleset. Sapura datang awal dan berkata, "Biasanya Pura cari can saja nak ponteng mengaji. Tapi tengoklah sekarang ni hujan, Pura tetap datang. Berkobar-kobar nak belajar." Saya tergelak mendengar luahan hati Sapura sambil kami bersalaman di hadapan pintu rumah.

Lebih kurang sejam kemudian, telefon saya berdering. "Kak, bukalah gate. Saya di luar ni," suara Roslina di talian. Memang saya tidak sangka Roslina datang juga dalam hujan lebat itu. Aduhai, aduhai... Saya mengucap syukur kepada Allah kerana masih mengizinkan saya menyampaikan ilmu. "Saya fikir awak sudah serik," kata saya kepada Roslina. Dia tergelak, "Mana ada serik. Saya ni sedang berkobar-kobar nak belajar. Tengok ni, dalam hujan petus pun saya datang. Sanggup harung hujan sebab nak pandai."

Saya menggunakan buku Talaqqi untuk sesi pembelajaran dengan Sapura dan Roslina pada hari itu. Nampaknya mereka faham apa yang dipelajari. Saya bersyukur kepada Allah. Doakan saya agar dapat terus mengajar Al Qur'an. Jika anda perlukan bantuan saya, sila hubungi saya. Insyaallah, marilah kita belajar Al Qur'an agar dapat membacanya dengan baik. Al Qur'an adalah qalam Allah dan semoga ia menjadi pembela kita di akhirat kelak. Wallahu a'lam.

10 comments:

kokominda said...

Lelaki bole kah belajar

Norlela Zubir said...

Maaf tuan. Saya terima pelajar wanita sahaja.

Anonymous said...

Masih lg mengajar ke?sy nk belajar mengaji semasa cuti sekolah ni..camne sy nk hubungi puan?

EiSha said...

Salam kak... Sya pun nk blaja...

Norlela Zubir said...

Salam Eisha. Alhamdulillah saya jumpa semula blog ini. Inshaa Allah kita berjumpa pd 21/3/16 jam 11:00 pagi.

Norlela Zubir said...

Salam Eisha. Alhamdulillah saya jumpa semula blog ini. Inshaa Allah kita berjumpa pd 21/3/16 jam 11:00 pagi.

Unknown said...

assalamualaikum .. akk kalau saya nak belajar dengan akk boleh x ?

Unknown said...

Salam puan. Masih ada ke kelas ni?

Unknown said...

assalamualaikum puan,
lokasi puan di mana ya..ada tak no telefon untuk saya hubungi.

Unknown said...

assalamualaikum puan..saya nak belajar,mcm mn yer ?