Sunday, April 22, 2012

Mengapa Kerajaan Tidak Buat ASB Jadi Halal?

Semalam aku terima surat daripada ASNB. Mereka hantar Penyata Pengagihan Pendapatan Skim ASN & ASB. Simpanan aku dalam ASB ada lebih 100k. Selain penyata itu, turut disertakan buku kecil Laporan Tahunan bagi tahun kewangan berakhir 31 12 2011. Aku baca buku itu sehelai demi sehelai, ada 71 muka surat semuanya. Sayang sekali maklumat yang aku cari tiada di dalamnya. Aku mencari maklumat yang mengesahkan skim ASB itu hukumnya halal. Mengapa maklumat itu tidak ada sedangkan segala macam maklumat lain ada dalam buku laporan itu?

Setahu aku skim ASB ini diperuntukkan untuk Bumiputera sahaja. Ia dikatakan satu skim khas yang disediakan oleh kerajaan dan hanya Bumiputera dapat menikmatinya. Aku bersyukur pihak kerajaan bermurah hati kepada golongan Bumiputera, tapi sayang seribu kali sayang... Di negara kita ini majoriti Bumiputera adalah orang Melayu beragama Islam. Soal halal haram adalah perkara yang sangat penting lagi dititikberatkan oleh mereka. Aku rasa sangat kecewa apabila mendapat tahu skim ASB itu hukumnya ada 2.

Ada satu pihak yang menghukumkan ASB itu harus dan ada satu pihak lagi menghukumkan ia haram. Orang Islam yang peka tentang soal halal dan haram pasti tidak merasa selesa dengan situasi ini. Pendirian ramai alim ulama' ialah umat Islam jangan mengambil sesuatu yang diketahui ada unsur-unsur syubahat. Jadi mereka mengesyorkan tidak usahlah orang Melayu Islam melabur dalam ASB. Bagi pihak yang mengatakan hukum ASB itu harus, mereka berpegang kepada syarat sekurang-kurangnya 70% nilai pelaburan ASB adalah dalam syarikat-syarikat yang aktiviti bisnesnya halal.

Dalam buku laporan dituliskan bahawa 26.73% pelaburan ASB ialah dalam Malayan Banking Berhad, 0.67% dalam Public Bank Berhad (Foreign Shares) dan 0.67% dalam Public Bank Berhad. Tidak pula dinyatakan samaada pelaburan itu dalam perbankan Islam. Aku berpegang kepada pendapat skim ASB itu hukumnya harus. Namun begitu, mulai saat ini aku bertekad untuk tidak lagi menambah pelaburan dalam ASB. Cukuplah setakat yang sudah ada itu. Aku akan mencari pilihan lain untuk melabur seterusnya.

Hakikatnya aku kecewa dengan sikap kerajaan kita daripada segi ini. Mengapa kerajaan tidak peka dengan soal halal dan haram dalam pelaburan ASB? Mengapa kerajaan tidak pastikan ASNB dan PNB melabur dalam syarikat-syarikat yang dipastikan halal 100%? Mengapa PNB dan ASNB tidak melabur dalam TNB, Telekom dan Petronas dalam peratus yang besar? Mengapa dibiarkan dalam situasi seperti sekarang iaitu pelaburan dalam TNB cuma 2.94%, dalam Telekom 1.68% dan dalam Petronas 1%?

Mengapakah kerajaan membiarkan pelaburan khas untuk Bumiputera (yang majoritinya orang Melayu Islam) ini dalam situasi antara harus dan haram? Mengapa kerajaan tidak jadikan ASB sebagai pelaburan yang 100% halal? Aku kecewa kerana pemimpin negera kita mengaku Malaysia adalah negara Islam, sedangkan pelaburan untuk majoriti orang Islam yang diurusnya pun tidak dapat dipastikan 100% halal.

Orang-orang penting yang menerajui PNB dan ASNB ialah orang-orang Islam terkemuka di negara kita. Mereka sangat berpengaruh, dimuliakan dan disanjung tinggi. Mengapa mereka tidak berbuat sesuatu yang memberi impak berkesan daripada segi hukum harus dan haram ini? Bukankah ini satu amanah yang besar? Alangkah baik jika Tun Ahmad Sarji dan Tan Sri Dato' Sri Hamad Kama Piah dapat menjawab persoalan ini. Tidakkah mereka peduli dengan persoalan ini?

1 comment:

afiqawe said...

boleh baca sini juga...

http://asb-kita.blogspot.com/