Thursday, September 13, 2012

Kesalan Seorang Balu

Tiga minggu lalu seorang kenalan saya kematian suaminya. Berita duka itu tiba ketika kita semua baru dua hari menyambut Aidil Fitri. Khabarnya allahyarham kerap demam di sepanjang bulan ramadhan tetapi tidak diduga pula sakitnya itu akan membawa maut. Saya pernah berjumpa arwah suami kenalan saya itu beberapa kali ketika berkunjung ke rumah mereka. Orangnya tidak peramah namun tidak juga sombong. Beliau suka berkebun dan bertukang. Orang yang sudah pencen sepertinya memang suka mengisi masa dengan aktiviti-aktiviti seperti itu. Menurut isterinya, beliau juga rajin ke pasar, mengemas rumah dan memasak.

Al kisah kenalan saya itu pula, oleh kerana suaminya rajin membuat kerja rumah, beliau mengambil peluang mengisi masa dengan  pergi belajar agama. Merata-rata dia pergi mencari ilmu di surau dan masjid dengan izin suaminya. Pasangan ini mempunyai keluarga yang harmoni, anak-menantu yang baik-baik serta beberapa orang cucu yang comel. Pendek kata, meraka hidup bahagia dalam rumahtangga yang boleh dijadikan contoh teladan oleh orang lain.

Baru-baru ini kenalan saya itu meluahkan perasaan dukanya. "Saya ralat sangat," kata kenalan saya itu. "Saya tidak suka memanjakan suami. Bercakap dengannya pun tidak pernah dengan bahasa yang lembut. Saya tak pandai bercakap lemah-lembut dengan dia. Dia pun tak kisah dengan cara saya yang agak kasar." Raut wajah kenalan saya itu tampak sedih dan ada airmata di sudut ekor matanya. "Dia suami yang baik. Sangat penyayang dan tidak banyak kerenah. Tak pernah mengabaikan saya dan anak-anak. Saya ralat tak manjakan dia dengan bercakap lemah lembut." Tersentuh hati saya mendengar luahan yang diucap dengan penuh sebak itu.

Fikiran saya melayang jauh, membayangkan diri sendiri berada dalam situasi kenalan saya yang sedang kesedihan. Ya, saya juga seperti dia. Saya juga kerap terlepas pandang kebaikan suami ketika dia masih ada di depan mata. Sejak muda lagi, saya agak kedekut untuk membeli hadiah untuk suami, sedangkan dia sangat pemurah terhadap saya. Selama lebih 28 tahun hidup bersama, saya akui amat jarang membelikan hadiah untuknya. Memang saya ini bersikap tahi hidung masin dengan suami sendiri. Rasa kesal menyelubungi hati apabila melihat kesedihan kenalan saya itu.

Sikap manusia kekadang alpa untuk menghargai apa yang dia ada. Apabila nikmat itu ditarik balik, dia tersentak daripada kealpaan, lalu hati pun merasa ralat dan kesal. Teringat serangkap pantun dalam lirik sebuah lagu lama berbunyi begini...

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Ada sebuah ungkapan dalam bahasa Inggeris berbunyi begini... "Don't take foregranted on people. No matter how much they love you, they get tired." Ada pula pepatah Melayu berbunyi... "Sudah terhantuk baru tengadah. Kesal dulu pendapatan, kesal kemudian tidak berguna." Semuanya mengingatkan kita tentang sikap manusia yang kekadang alpa. Semoga kita mendapat iktibar dan melakukan sesuatu sebelum terlambat.

Saya sedang merancang sesuatu di dalam kepala sendiri... mungkin untuk pergi bercuti dengan suami... mungkin melancong ke Turki... Kali ini biarlah saya yang membelanja dia. Bulan Mei lalu dia sudah membawa saya ke tanah suci. Bulan Mac tahun lepas dia membelanja saya, juga ke tanah suci. Nampaknya saya tidak boleh terus bersikap kedekut terhadap dia, nanti saya yang menyesal tidak kesudahan.

No comments: