Saturday, February 25, 2012

Soal Hati

Dalam kelas Aqidah minggu lalu, seorang teman sekelas saya bertanya kepada Ustaz Fahim tentang hukum menghadiri perayaan agama lain. Adakah hukumnya harus atau haram? Contoh terbaru ialah kehadiran Perdana Menteri di Batu Caves semasa perayaan Taipusam. Isu itu sudah menjadi perdebatan hangat kerana Taipusam adalah upacara keagamaan dan bukan sekadar perayaan budaya masyarakat Hindu.

Ustaz Fahim menerangkan bahawa ada dua pendapat tentang isu ini. Pendapat pertama ialah selagi ia bukan berkaitan agama yang turun dari langit, maka tidak salah menghadiri upacara itu. Taipusam adalah salah satu upacara agama Hindu dan agama Hindu bukanlah agama yang dibawa oleh nabi, bahkan ia adalah pecahan daripada agama majusi. Pendapat kedua mengatakan tidak boleh menghadiri upacara agama lain kerana dikuatiri merosakkan akidah seseorang.

Seterusnya Ustaz Fahim menceritakan satu peristiwa di mana panglima perang Islam, Salahudin Al Ayubi telah menghantar tabib untuk mengubati Richard The Lion yang sedang sakit semasa perang salib. Ustaz Fahim bertanya adakah wajar tindakan Salahudin Al Ayubi itu sedangkan Richard The Lion adalah ketua pihak musuh yang memerangai Islam? Siapa dalam kelas ini ada hujjah untuk mengatakan tindakan Salahudin Al Ayubi itu mendorong untuk merosakkan akidah umat Islam? Itu 'homework' untuk difikirkan, kata Ustaz Fahim.

Kesimpulannya dalam menangani isu seperti ini, kita disarankan supaya tidak cepat-cepat menjatuhkan hukum yang negatif. Kajilah dulu dengan memahami mengapa tindakan sebegitu telah diambil. Carilah hikmah di sebalik sesuatu tindakan itu. Kekadang kita tersalah membuat penilaian dan menjatuhkan hukum secara tidak adil.

Kita disarankan selalu bersangka baik dan menilai sesuatu dalam konteks yang betul. Panduan kita adalah Al Qur'an dan hadis sahih. Jangan kita berburuk sangka kerana turutkan kata hati sendiri. Dikuatiri kalau-kalau hati kita sendiri sudah rosak akibat menderita penyakit hati. Cubalah kita cari satu atau dua kebaikan dalam sesuatu tindakan yang kita pandang janggal dan fikirkan hikmah di sebaliknya.

No comments: