Friday, June 7, 2013

Bingit!

Adakah faktor usia yang membuat aku rasa bingit? Aku bingit dengan keadaan masa kini. Aku rasa keadaan sekeliling hiruk-pikuk. Terlalu banyak info, terlalu banyak promosi itu dan ini, iklan beraneka di radio, iklan yang banyak dan pantas bertukar di TV, cerita suratkhabar, cerita di internet... Ohhh, bingit sungguh!

Kehidupan masa kini amat rancak. Ia bukan soal hidup di bandar atau di kampung. Ia sama saja dengan kemajuan teknologi. Mungkin berpunca bilangan manusia yang bertambah ramai. Sebenarnya bukan setakat ramai tapi sesak dan padat. Di mana-mana pun sama saja. Pergilah ke pasaraya atau kedai-kedai, kebanyakannya ramai orang. Jalanraya tidak usahlah hendak cerita, kenderaan penuh di mana-mana pun. Waima di Melaka, bandaraya bersejarahku.

Aku bingit! Bagaikan semua benda/orang/apa-apa saja, semua mahukan perhatian. Masing-masing sibuk 'meniup terompet' sendiri. Ada yang seakan-akan 'menjerit' dan 'memekik' hendakkan perhatian. Bacalah di FB contohnya. Berapa ramai orang yang menayangkan diri. Tampak seakan sekadar berkongsi info tetapi sebenarnya menayangkan kelebihan dan nikmat yang sedang dikecapi... Bagaikan semuanya sibuk dengan itu ini sepanjang masa... sentiasa bertenaga 24 jam.. bagai tidak tahu penat... Seolah-olah berkata, "Look here everybody! See how terrific things are in this life!"

Memang aku bingit. Keadaan terasa menyesakkan nafas. Aku kurang selesa. Kekadang rasa hendak lari, tapi ke mana? Entahlah, inilah zaman yang dikatakan canggih. Zaman mencabar bagi usia emasku. Namun aku ingin menikmati hidupku dengan tenang. Tanpa rasa perlu menghambat sesuatu, dihambat sesuatu atau ketinggalan sesuatu. Ya Allah, berilah aku ketenangan jiwa. Berilah aku kekuatan untuk menikmati hidup yang engkau anugerahkan buatku. Amin.

No comments: