Thursday, September 27, 2012

Ajal

Kita biasa mendengar doa begini diucapkan kepada orang yang menyambut hari lahirnya... "Selamat Hari Lahir. Semoga Allah panjangkan umur awak." Ucapan seperti ini agak biasa, tetapi hakikatnya bolehkah umur kita dipanjangkan lagi? Setahu saya yang sudah hidup lebih 5 dekad ini, apabila sampai ajal, kita pasti akan mati. Tidak akan dicepatkan ajal seseorang itu walau pun sesaat, juga tidak akan dilewatkan walau pun sesaat. Jika demikian (ajal kita sudah ditetapkan) bolehkah kita memohon supaya dipanjangkan umur? Menurut Ustaz Fahim, kita boleh memohon kepada Allah untuk dipanjangkan umur. Caranya ialah dengan berdoa dan melakukan 3 perkara berikut :-

1. beribadah
2. bertaqwa; dan
3. taat kepada Allah

Doa adalah senjata orang beriman dan kita boleh memohon apa sahaja doa yang baik-baik kepada Allah. Insyaallah akan dimakbulkanNya, samaada cepat atau sedikit lambat. Memohon dipanjangkan umur sebenarnya bukan bermaksud tempoh hayat kita yang akan dipanjangkan. Sebaliknya ia bermaksud pengisian umur kita itu akan padat dengan ibadah dan amal soleh. Hakikatnya ialah kita memohon supaya Allah memberi kita kebolehan memanfaatkan masa. Insyaallah dengan mengabulkan doa yang dipohon itu, Allah memberi kita kesempatan melakukan pelbagai perkara yang bermanfaat.

Dengan lain perkataan, Allah memanjangkan usia kita dengan dikurniakanNya keberkatan masa. Ada ramai alim ulama zaman silam yang meninggal dunia di usia muda tetapi amal soleh mereka sangat banyak, bagaikan mereka hidup sehingga ke usia tua. Contohnya mereka menulis kitab-kitab yang terkenal dan sangat berguna kepada masyarakat Islam sehingga ke hari ini. Ada juga orang yang sudah lanjut usia tetapi masih mampu mengaji Al Qur'an setiap hari dan mengkhatamkannya sebulan sekali.

Ustaz Fahim juga ditanya, apa bezanya di antara beribadah dan taat kepada kepada Allah. Bukankah orang yang beribadah itu taat kepada Allah? Rupa-rupanya orang yang beribadah tidak semestinya dia taat kepada Allah. Contohnya, seorang wanita hendak mengerjakan ibadah haji, maka dia pun menutup aurat ketika berihram. Ketika hendak mengerjakan ibadah solat juga dia menutup aurat. Bagaimana pun selepas mengerjakan haji dia pun membuka semula auratnya (tidak mematuhi etika berpakaian dalam Islam). Inilah yang dimaksudkan orang yang beribadah tetapi tidak taat kepada perintah Allah. Taat kepada Allah itu ialah kita mematuhi semua suruhannya dan larangannya. Apabila kita memilih-milih yang mana kita suka untuk melakukan atau meninggalkan perintah Allah, ia bermaksud kita tidak taat meskipun kita rajin beribadah.


No comments: