Friday, September 14, 2012

Syahid Ponteng Kelas

Aqrab Al Istiqamah ditutup pada sepanjang bulan Ramadhan dan dibuka semula pada 16 Syawal lalu. Meski pun sudah dua minggu kelas bermula, masih ramai yang belum dapat hadir. Mungkin mereka itu sibuk dengan majlis rumah terbuka, urusan anak-anak menghadapi UPSR, majlis walimah, kursus haji dan sebagainya. Lumrahnya begitulah selepas bercuti lama, perasaan menjadi malas untuk menghadiri kelas. Ada-ada saja hal yang dijadikan alasan untuk ponteng kelas. Jika tidak dikuatkan hati dengan kesedaran pentingnya mencari ilmu, maka perasaan malas itu semakin menjadi-jadi.

Kak Dzuredah menceritakan hal murid-muridn dewasanya yang 'syahid' dan tidak hadir kelas mengaji pada minggu lalu. "Hanya seorang yang hadir. Yang lain ponteng. Saya pula yang menunggu mereka. Saya pun beri amaran hendak tutup kelas jika masing-masing terus memonteng. Kalau mereka hendak pilih dunia, dapat dunia sajalah, lupa langsung bab akhirat. Haa... hari ini semua sekali hadir." Kami ketawa berderai mendengar sambungan leterannya, "Sudahlah mengaji tidak pandai. Baca merangkak-rangkak. Sanggup lagi membuli guru. Guru datang, dia pula ponteng."  Suasana menjadi bising seketika. Nampaknya semua orang bagaikan bersetuju bahawa bukan budak-budak saja perlu ditegur. Orang dewasa pun perlu dileter-leterkan.

"We are a spent force," kata Kak Asiah, pengetua Aqrab Al Istiqamah. "Kita semua sudah tua. Baki umur sudah tinggal sikit. Hendak tunggu apa lagi? Bila lagi hendak cari ilmu?" Dia menyambung, "Saya pelik tengok sesetengah orang, sanggup ponteng kelas sebab hendak membaca Yasin di sekolah semasa anak masing-masing ambil UPSR. Lebih baik datang ke majlis ilmu, itu lebih afdal. Solat sunat berbanding majlis ilmu, hadir majlis ilmu lebih afdal. Dalam majlis ilmu ada ramai malaikat, semuanya akan mengaminkan doa-doa kita." Wallahua'lam.


No comments: